Uuden sisällön luominen on helppoa, mutta on harvinaista, että uusi sisältö sijoittuu heti hakutulosten kärkeen. Olemassa olevaa sisältöä parantamalla saa usein nopeammin tuloksia, eli näkyvyyttä ja kävijöitä. Vanhoista sivuista kannattaa pitää huolta ja varmistaa, että ne pysyvät ajan tasalla.
Hakutuloksiin kerran noussut ja siellä näkyvyyttä saanut sisältökin alkaa ajan myötä vanheta. Se voi saada näkyvyyttä pitkäänkin, mutta ennemmin tai myöhemmin sen näkyvyys hakukoneissa alkaa hiipua. Aihepiirissä on voinut nousta esiin uusia näkökulmia ja kysymyksiä, joista ihmiset hakevat tietoa. Niitä ei ehkä ole alunperin huomioitu sisällössä. Trendit ja ihmisten mielenkiinnon painotukset muuttuvat. Faktat eivät enää välttämättä pidä paikkaansa. Myös muille sivuille osoittavat linkit voivat vanheta ja lakata toimimasta.
Yhtä kaikki, kun sisältö pysyy pitkään muuttumattomana, hakukoneet eivät enää pidä sisältöä yhtä relevanttina hakijoiden aikomusten ja tavoitteiden kannalta kuin julkaisuhetkellä. Tämän seurauksena sisällön näkyvyys hakukoneissa alkaa hiipua.
Hakusanaa varten, johon jokin olemassa oleva sivu jo kohdistuu, ei juuri koskaan kannata luoda täysin uutta sivua. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sivun nykyinen sisältö olisi jonkinlainen suojelukohde, jota pitää ehdoin tahdoin säilyttää. Jos sinun on kirjoitettava sivun jokainen lause uudelleen, järjestettävä alaotsikot uudelleen ja rakennettava sisäinen linkitys uudelleen alusta alkaen, tee niin. Pidä kuitenkin kaikki nämä muutokset saman URL-osoitteen alla. Syy tähän on se, että tämä URL-osoite on ehtinyt kerätä arvovaltaa ja ulkoisia linkkejä etkä halua menettää sitä.
Hiipuvat sivut löytyvät Google Search Consolen avulla.
Näet nyt sarakkeesta "Sijainti Erotus", miten paljon minkäkin sivusi sijoitus on muuttunut valitsemallasi ajanjaksolla. Negatiiviset arvot ovat tässä hyvä merkki, positiiviset huono. Sivut, joiden sijanumero on kasvanut, ovat valumassa alemmas hakutuloksien kärjestä, eli ne ovat hiipumassa. Sivut, joiden sijanumero on pienentynyt, ovat nousussa kohti parempia sijoja.
Kiinnitä huomiosi niihin sivuihin, joiden sijanumero on merkittävästi kasvanut, ja joiden "Näyttökertoja yhteensä" on määrältään niin iso, että niihin käytetty työaika on perusteltavissa.
Pohdi, miten voisit kehittää hiipuvia sivuja.
Laajenna ja ajantasaista sivun sisältö. Sisällyttää siihen esimerkiksi asiantuntijalähteistä peräisin olevia merkityksellisiä tosiasioita ja tilastoja. Viittaa uusiin tutkimuksiin ja lähteisiin.
Jos et tehnyt avainsanatutkimusta kirjoittaessasi sisältöä alunperin, nyt on sen aika. Kun sinulla on käsitys niistä avainsanoista, joilla haluaisit sisältösi sijoittuvan, voit arvioida sivusi otsikkoa, kappalejakoa ja väliotsikoita. Näiden elementtien tulisi heijastaa hakijan kieltä joko käyttämällä täsmällisiä hakutermien vastineita, lähes vastaavaa terminologiaa tai vastata hakijan esittämään kysymykseen.
Etenkin kirjoittajalle, joka vasta opettelee hakukoneoptimointia, on houkuttelevaa toistaa tiettyä avainsanaa yhä uudelleen ja uudelleen. Jos tämä pätee sisältöösi, nyt on aika kirjoittaa vanhaa kieltä uudelleen. Kirjoita niin kuin puhuisit - anna avainsanojen käytön tulla luonnollisesti sen sijaan, että yrität pakottaa niitä mukaan sisältöön. Väkisin lisätyt avainsanat vain saavat sivun vaikuttamaan roskapostilta.
Tutustu, mitä kilpailijat tekevät ja mistä aiheista he kirjoittavat. Tee Google-hakuja ja huomioi, minkälaisia sivuja hakutuloksissa näkyy (title, väliotsikointi, muu sisältö), millaista kieltä mainoksissa käytetään, mitä täydentäviä hakuehdotuksia Google tarjoaa ja mitä "Aiheeseen liittyvät haut" -ehdotuksia hakukone tekee. Käytä Google Ads Avainsanojen suunnittelijaa tai Keywordtool.io:ta saadaksesi lisää hakusanaehdotuksia ja tietoa tehtyjen hakujen määristä. Mieti, miten voisit näiden pohjalta tarjota sisältöä, joka vastaa ihmisten tekemistä hauista heijastuviin aikomuksiin ja tavoitteisiin.
Katso, että hiipuville sivuille osoittaa sisäisiä linkkejä muilta sivustosi sivuilta.
Onko sivustollasi vahvoja sivuja, joilta voit luontevasti linkittää hiipuvalle sivulle. Tee Googlessa haku site:sivustoni.fi. Saat viitteitä, mitkä ovat verkkosivustosi Googlen mielestä "vahvimmat" sivut. Tai, jos käytössäsi on hakukonoptimoinnin työkaluja kuten Semrush, voit selvittää sivustosi vahvimmat sivut (sivut, joille on vahvin ulkoinen linkkiprofiili) niiden avulla. Käytä näitä vahvoja sivuja jakamaan ja siirtämään osan linkkivoimasta hiipuvalle (asiaankuuluvalle) sivulle sivustossasi.
Varmista, että linkkisi näkyvät luonnollisesti tekstissä ja että käyttämäsi ankkuriteksti antaa kuvaavia vihjeitä linkin takana olevasta sivusta.
Jos sivustosi ei ole vielä järjestetty aihekokonaisuuksien mukaan, sinun kannattaa harkita myös sen tekemistä sisältöä ajantasaistaessasi. Aihe- tai teemaklusteri on kokoelma sisältöä, joka pyörii keskeisen aiheen ympärillä ja linkittää pilarisivulle ja sieltä pois. Tämä on tehokas hakukoneoptimoinnin strategia, koska sen avulla voit luoda ryhmiteltyjä sisältöjä, jotka osoittavat asiantuntemusta aiheesta.
Jos päätät listata sivullasi sivun aihepiiriin liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen, voit merkitä ne FAQ Schema -notaatioilla, mikä mahdollistaa kysymysten näkymisen suoraan Googlen hakutulossivulla. Tämä saa sivusi hakutuloksen erottumaan edukseen muista. Kysymysten näyttäminen ei tapahdu automaattisesti, mutta tämä on mahdollisuus, jota kannattaa yrittää tavoitella.
Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.