Kysymys: Myyn verkkokaupassa yleistä kuluttajatuotetta, ja haluaisin, että se näkyisi paremmin Googlen tuloksissa kun ihmiset hakevat tuoteryhmän nimellä. Tiedän, että minun pitäisi kirjoittaa siitä juttuja ja laittaa ne kaupan sivuille, mutta miten ne kannattaisi sinne laittaa?
Google suosii useasta laadukkaasta sivusta koostuvia teemakokonaisuuksia yhden sivun ihmeiden sijaan. Varsinkin kilpailluilla hakusanoilla näkyvyyttä kannattaakin heti alkumetreiltä lähteä tavoittelemaan sivujen joukkovoimalla. Esimerkiksi matkailun saralla hakusanaa ”Praha” ei kannata lähteä tavoittelemaan kirjoittamalla yhtä pitkää artikkelia Prahasta, vaan ympärille kannattaa kirjoittaa sisältöä monista Prahaan liittyvistä aiheista.
Kokonaisuus rakennetaan keskussivun ympärille. Keskussivulla tavoitellaan hakukonenäkyvyyttä päähakusanalle, joka matkailuesimerkissämme on siis Praha. Keskussivulla ei kuitenkaan vielä uppouduta aiheeseen pohjia myöten, vaan yksityiskohdat käsitellään tarkasti vasta omilla alisivuillaan. Praha-esimerkissämme tällaisia tarkempia aliaiheita voisivat olla esimerkiksi ostokset, ruokailu, liikkuminen, jne.
Keskussivulle kirjoitetaan johdannot alisivujen aiheisiin. Keskussivua laadittaessa on huomioitava, että siitä ei kuitenkaan tehdä pelkkää sisällysluetteloa. Keskussivulla on oltava merkittävää arvoa myös sellaisenaan ja sen on tarjottava lukijoille tietoa tarkoituksenmukaisella tavalla ja laajuudella. On tavallista, että keskussivusta tehdään sanamäärältään pidempi kuin alisivuista. Hyvä tavoite keskussivun pituudelle on ainakin 2000 sanaa.
Keskussivulta linkitetään alisivuille ja alisivuilta linkitetään takaisin keskussivulle. Näin saadaan muodostettua yhteen nivoutuva kokonaisuus, jossa alisivut tukevat keskussivua sisäisen linkityksen kautta. Keskussivua ei kannata haudata liian syvälle sivuston sivuhierarkiaan. Ideaalitilanteessa siihen linkitetään suoraan etusivulta.
Jos sivustolla on jo sivuja, joilla käsitellään aihetta, mutta niitä ei ole vielä suunnitelmallisesti linkitetty keskussivuun (ja toisinpäin), tämä kannattaa tehdä ensitöiksi.
Avainsanatutkimus on oleellinen osa kokonaisuuden suunnittelua, jotta tarkempaan käsittelyyn otettavat aiheet vastaavat asioita, joita käyttäjät myös todellisuudessa hakevat. Avainsanatutkimuksella saa myös hyviä ideoita tarkemmiksi aiheiksi. Sellaisenaan kaikkia avainsanoja ei kuitenkaan kannata alkaa kirjoittaa auki vaan on pysähdyttävä miettimään asiaa käyttäjän näkökulmasta. Pitää miettiä, mitä käyttäjä haluaa tietää tehdessään juuri tämän haun, ja vastata siihen.
Keskussivua laajennetaan ajan kuluessa uusilla osilla. Aina kun kokonaisuuteen liitetään uusi alisivu, keskussivua muokataan niin, että se sisältää linkin ja johdannon myös uuteen aliaiheeseen. Näin keskussivun koko ja sanoma pysyy hallinnassa vaikka kokonaisuuden tietomäärä kasvaa. Keskussivun päivittyminen uusien alisivujen lisäämisen yhteydessä on myös myönteinen signaali ajantasaista, tuoretta tietoa arvostaville hakukoneille.
Kokonaisuuden hakukonenäkyvyys kehittyy todennäköisesti niin, että tarkempia aiheita käsittelevät alisivut alkavat saada ensin näkyvyyttä hakukoneissa, ja keskussivun näkyvyys antaa odottaa itseään pitempään.
Pääsivun ja alisivujen muodostamaa kokonaisuutta kutsutaan hakukoneoptimoinnissa myös aiheryhmäksi tai aiheklusteriksi (”topic cluster”). Pääsivu tunnetaan myös pilarisivuna (”pillar page”, WordPressissä ”cornerstone content”) ja alisivut klusterisivuina (”cluster content”). Varsinkin englanninkielisillä termeillä, netistä löytyy aiheesta paljon lisätietoa.
Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.