Joskus hakulauseiden yksikön ja monikon muodot voivat tarkoittaa eri asioita. Tai ainakin ne voivat osoittaa, että käyttäjällä on mielessä jotain muuta kuin mitä odotetaan. Tämä puolestaan voi johtaa siihen, että Google näyttää erilaisia hakutuloksia.
Esimerkiksi avainsanatutkimuksen aikana ja sen jälkeen päätökseen yksikön tai monikon käyttämisen välillä vaikuttaa hakusanalla tehtyjen hakujen määrä sekä se, onko käyttäjän hakuaikomus (eli käyttäjän aikomus) yksiköllä ja monikolla sama vai eri.
Selvitä eroaako käyttäjän aikomus yksikön ja monikon välillä tekemällä Googlessa haku ensin hakusanan yksikkömuodolla ja sitten monikolla. Tee haut selaimen incognito-ikkunassa, jonka olet juuri avannut, jotta oma hakuhistoriasi ei vaikuta hakutuloksiin.
1) Jos hakutulokset yksikkö- ja monikkohakujen välillä ovat päällekkäisiä, eli molemmissa hakutuloksissa esiintyy pitkälti samoja sivuja, voit päätellä, että ainakin Google pitää käyttäjän aikomusta samana yksikössä ja monikossa tehtyjen hakujen välillä. Selvitä seuraavaksi, eroavatko yksiköllä ja monikolla tehtyjen hakujen määrät toisitaan. Tämä onnistuu esimerkiksi Google Ads Keyword Planner -työkalulla. Jos hakumäärät poikkeavat toisistaan merkittävästi, puhtaasti teknisestä näkökulmasta katsottuna parasta on valita suuremman hakumäärän omaava muoto.
2) Jos hakutulokset yksiköllä ja monikolla tehtyjen hakujen välillä poikkeavat merkittävästi, voit päätellä, että hakuaikomus on eri yksikön ja monikon välillä. Valitse tällöin se sanamuoto yksikön ja monikon väliltä, joka vastaa paremmin niiden käyttäjien aikomusta, joita toivot käymään sivuillesi. Arvioimalla hakutulossivujen tarjontaa, voit vetää johtopäätöksiä siitä, mitä Google olettaa juuri tiettyä muotoa käyttävien hakijoiden aikomuksen olevan. Haluavatko he esimerkiksi tehdä ostoksia (kaupallinen haku), saada lisätietoa aiheesta (informaatiohaku) vai kenties siirtyä jollekin tietylle sivustolle (navigaatiohaku).
Huomioi kuitenkin, että käytät sanoja luontevasti. Esimerkiksi tuotesivun otsikoissa käytetään usein tuotteista yksikkömuotoa ja kategoriasivuilla käytetään tuoteryhmän nimestä monikkomuotoa. Tekemällä hakuja Googlessa, näet missä muodossa kilpailijat käyttävät hakutermiä otsikoissa ja sivujensa sisällössä.
Google on varsin hyvä arvioimaan sitä, vastaako sivu käyttäjän aikomuksia ja tavoitteita – myös siitä huolimatta viljeletkö sivulla hakusanan yksikkö- vai monikkomuotoja. Sen sijaan, että keskittyisit liikaa siihen, käytäkö tekstissä sanan yksikköä vai monikkoa, yritä mieluummin miettiä, miten yksikössä ja monikossa hakuja tekevien käyttäjien aikomukset poikkeavat toisistaan ja kirjoita sen mukaisesti, niin että teksti puhuttelee juuri niitä käyttäjiä, joiden tavoitteisiin sinulla on tarjolla ratkaisuja.
Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.