Vuosihuoltoa tekemässä
Kotisivuklinikka.fi » Vastauksia » Tekstien vuosihuolto pitää nettisivut iskussa

Tekstien vuosihuolto pitää nettisivut iskussa

24.7.2022

Kysymys: Yritän jatkuvasti miettiä, mitä tehdä kaikelle tälle vanhalle verkkosivujen sisällölle. Olen harkinnut uuden osion luomista sivustolle vanhentuneelle sisällölle, mutta en ole varma, onko se paras ratkaisu. Olen myös harkinnut vanhan sisällön poistamista, mutta en ole varma, onko sekään paras ratkaisu. En todellakaan ole varma, mitä tehdä. Vinkkejä?

Jotta verkkosivusto pysyisi hyvässä iskussa, sen nykyisen sisällön tarkastelu ja siivoaminen tarvittaessa on hyvä omaksua osaksi sivuston ylläpitorutiinia. Ajan kuluessa tekstit vanhenevat niin faktojen kuin esimerkiksi linkkien osalta, ja ei ole tavatonta, että ajan kuluessa samasta aiheesta on julkaistu uusia sivuja, jotka kilpailevat hakukonenäkyvyydestä keskenään. Nämä tilanteet vaativat toimenpiteitä.

Kaiken A ja O on systemaattinen lähestymistapa. Tämä tarkoittaa, että tarkastelet sivustoa järjestelmällisesti sivu kerrallaan, ja jokaisen sivun kohdalla pysähdyt miettimään, onko sivusta edelleen hyötyä, onko sen olemassaolo yhdentekevää vai onko siitä peräti haittaa. Tältä pohjalta teet perustellun päätöksen, pidätkö sivun ennallaan, päivitätkö sen sisällön, yhdistätkö sivun muihin sivuihin tai poistatko sivun.

Hyödyllisen sivun tunnusmerkit

Jos yksikin seuraavista on totta, sivusta on todennäköisesti hyötyä, ja se kannattaa säilyttää:

  • Sivun tiedot pitävät edelleen paikkansa
  • Sivun tiedot eivät pidä paikkaansa, mutta sivulla on silti arvoa, se on esimerkiksi tärkeä uutinen
  • Sivu sijoittuu hyvin hakukoneissa
  • Sivua luetaan paljon
  • Sivulle osoittaa ulkoisia linkkejä muilta sivustoilta
  • Sivua on jaettu hyvin sosiaalisessa mediassa

Älä koske sivuun jos...

Jos sivun tiedot ovat ajan tasalla, sivu saa hyvin kävijöitä ja kävijät tekevät sivulla haluamiasi asioita, säilytä sivu ennallaan. Tässäkin pätee – jos jokin toimii, pidä näppisi erossa siitä. Vanha hyvä neuvo, johon kannattaa muissakin yhteyksissä, esimerkiksi sivustouudistuksissa pyrkiä.

Päivitä sivu ajan tasalle jos...

Jos osa sivun tiedoista ei enää pidä paikkaansa, päivitä ne. Jos sivulle tulee (tai tuli aikaisemmin) hyvin vierailijoita, mutta he eivät tee sivulla haluamiasi asioita (tilaus, yhteystietojen jättö tai muu konversio), mieti miten voisit parantaa sivun sisältöä. Mieti, miten saisit ohjattua kävijöitä paremmin haluttuun toimenpiteeseen. Käy kurkkaamassa, miten kilpailijasi tekevät asiat, ja tee omilla sivuillasi asiat vieläkin paremmin. Harkitse erilaisten vaihtoehtojen kokeilemista konversio-optimoinnin työkaluilla. Säilytä muutosten keskellä sivun osoite (url) muuttumattomana, jos suinkin mahdollista, ja muussa tapauksessa toteuta uudelleenohjaus vanhasta osoitteesta uuteen.

Kirjoita koko sivu uudestaan jos...

Jos sivulle tulee tällä hetkellä vain vähän tai ei lainkaan kävijöitä, ja nämä harvat kävijätkään eivät tee sivulla haluamiasi asioita, sisältö kannattaa luoda alusta alkaen uusiksi. Jos sivu ei sijoitu hakutuloksissa aivan kärkisijoille (esimerkiksi ensimmäiselle hakutulossivulle) voit hyvin luoda kokonaan uuden sivun, jossa myös verkko-osoite on haluttaessa optimoitu uuden sisällön mukaisesti ja poistaa vanhan sivun. Muista tällöin kuitenkin edelleen ohjata vanhan sivun osoite uuden sivun osoitteeseen.

Yhdistä useampi sivu yhdeksi vahvemmaksi sivuksi jos...

Jos huomaat, että sivustolla on useita artikkeleita samasta aiheesta, artikkelien yhdistämistä kannatta harkita. Erityisesti tämä on totta, jos artikkelit eivät kerää ulkoisia linkkejä, niitä ei jaeta sosiaalisessa mediassa ja niille ei virtaa hakukoneista kävijöitä.

Yhdistämisen kannattaa usein tehdä kirjoittamalla kokonaan uuteen osoitteeseen kokonaan uusi artikkeli, tuore alku, jonka jälkeen muut artikkelit. Mahdollista on myös valita nykyisistä artikkeleista se, joka tuntuu kaikkein parhaalta lähtökohdalta, esimerkiksi se, joka saa jonkin verran liikennettä muiden saadessa kävijöitä vähän tai ei lainkaan, ja laatia tähän samaan osoitteeseen parempi sisältö.

Tärkeää on huomata, että pelkkä poistettavien sivujen sisällön kopioiminen peräkanaa uudelle sivulle ei tuota kovin hyvää lopputulosta. Uusi sivu kannattaa kirjoittaa kokonaan alusta, käyttää siinä kaikkea sitä tietoa mitä on ripoteltu eri artikkeleihin, mutta terävöittää ja syventää kerrontaa, vetää paketti yhteen ja tehdä uudesta sivusta mahtava tai ainakin parempi kuin kilpailijoilla.

Erittäin tärkeää on myös laittaa paikalleen 301-edelleenohajukset poistuvien sivujen osoitteista siihen osoitteeseen, johon rakennat uuden sivun.

Poista sivu jos...

Jos sivu ei ole enää ajankohtainen, sillä ei ole historiallista arvoa, siinä on virheellistä tietoa, sitä ei käydä lukemassa ja kukaan (pomoista) ei pety jos se poistetaan, sivun voi poistaa.

Sivun osoitteella voi silti olla edelleen arvoa, koska siihen voi osoittaa esimerkiksi laadukkaita linkkejä, ja tässäkin kohtaa tämä kannattaa hyödyntää uudelleenohjaamalla sivun osoite toiseen, tällä kertaa lähinnä vastaavaan sivuun sivustollasi (esim. lähinnä vastaavaan kategoriasivuun). Älä tee edelleenohjauksia suoraan etusivulle. Ne eivät optimaalisesti siirrä linkkivoimaa ja muita signaaleja, vaan Google voi jopa pitää tätä ns. pehmeänä "Sivua ei löydy" -virhetilanteena.

Jos et välitä edelleenohjauksista ja haluat nopeuttaa sivun poistumista Googlesta, aseta www-palvelimella poistettu sivu palauttamaan "410 Deleted" -tilakoodi. Tämä tilakoodi ilmoittaa Googlelle ja kävijöille, että sisältö ei vain kadonnut, vaan poistit sen syystä. Tämä saa sivun poistumaan Googlen indeksistä nopeammin kuin tilanteessa, jossa palvelin palauttaa "404 Page not found" -virheen, joka voi olla myös merkki ohimenevästä virhetilanteesta.

Lopuksi, muista sivujen sijainti sivuhierarkiassa

Jos jokin sivuistasi on huomattavasti tärkeämpi kuin toinen, kohtele sitä sellaisena. Sijoita kyseinen kriittinen sivu hierarkiassa ylemmäs. Mitä vähempi klikkauksia tarvitaan, jotta etusivulta pääsee ko. sivulle, sen korkeammalla hierarkiassa sivun sijaintia voidaan pitää. Linkitä tärkeimmille sivuillesi vähemmän tärkeiltä, mutta mielellään samaan aiheeseen liittyviltä sivuilta. Näin lähetät hakukoneille oman vinkkisi siitä, mitä sisältöä pidät tärkeänä.

Haluatko kysyä lisää?

Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.

Esitä kysymys