Kysymys: Hakusanatutkimuksessa löytyy usein kiinnostavia hakusanoja, joita kuitenkin haetaan vain vähän. Kannattaako näitä, esimerkiksi alle 20 kertaa kuussa haettuja hakusanoja alkaa tavoitella hakukoneoptimoinnissa?
Paljon haetun, hyvin kauppaa/liidejä tuottavan ja vähän kilpaillun hakutermin löytäminen on tietysti kuin kultajyvän löytäisi. Mikä olisi upeampaa kuin vyöry ostoaikeisia kävijöitä, jotka suuntaavat kulkunsa juuri omalle sivustolle – unelma, jota paljon haetut hakutermit lupaavat.
Hakuvolyymiksi kutsutaan sitä, kuinka monta kertaa avainsanaa haetaan hakukoneessa keskimäärin kuukaudessa. Aikaisemmin se oli markkinoijan tärkein tilasto määritettäessä, mitä avainsanoja kannattaa optimoida. Tästä syystä vähän haetut hakusanat helposti ohitettiin. Eikä tavasta ole täysin päästy eroon vieläkään. Nykyään painopisteen pitäisi kuitenkin olla kävijöiden laadussa ja konversioissa eikä pelkissä lukumäärissä.
Vähän haettuja hakutermejä ei kannata suoralta kädeltä aliarvioida, eikä paljon haettuja hakutermejä kannata toisaalta automaattisesti yliarvioida. Kyse ei ole siitä, että hakumäärällä ei olisi merkitystä. Korkea hakumäärä osoittaa, että ihmiset etsivät tietoa tietystä aiheesta. Hakumäärä ei kuitenkaan ole koko totuus. Myös seuraavat asiat pitää huomioida:
Modernin hakukoneoptimoinnin tavoitteet ovat paljon muutakin kuin vain kävijöiden saaminen verkkosivustolle. Jos sivut houkuttelevat suuren määrän kävijöitä, mutta he eivät välttämättä kuulu sivuston kohderyhmään, se ei auta rakentamaan liiketoimintaa.
Alhaisen volyymin avainsanat tarjoavat usein ainutlaatuisen tilaisuuden kohdentaa termejä, jotka ovat hyvin merkityksellisiä kohderyhmällesi, ja joita kilpailijat eivät välttämättä vielä ole älynneet tavoitella. Vaikka nämä hakutermit eivät tuo satoja tai tuhansia kävijöitä sivuillesi joka kuukausi, ne voivat tuoda kävijöitä, jotka ovat erittäin kiinnostuneita juuri sinun tarjonnastasi.
Arvioi myös sitä, kuinka todennäköistä on, että pystyt sijoittumaan hyvin hakukoneissa valitsemillasi avainsanoilla. Mieti, kuinka paljon sisältöä olet valmis kehittämään näiden aiheiden ympärille, kuinka paljon tietoa sinulla on jo näistä aiheista ja miten sijoitut tällä hetkellä merkityksellisillä hakusanoilla. Varaudu siihen, että sinun pitäisi pystyä sisältösi laadulla ja arvostuksella päihittämään hakutuloksissa nyt näkyvät kilpailijasi.
Ratkaisu optimoitavista hakutermeistä kannattaa tehdä sen perusteella, mitkä avainsanat ovat liiketoiminnan kannalta järkeviä, mutta myös sen perusteella, miten paljon rahaa ja aikaa sinulla on mahdollista ja järkevää investoida aihepiirin sisällön tuottamiseen ja sivuston muiden hakukonesijoitukseen vaikuttavien tekijöiden, kuten ulkoisen linkityksen, edistämiseen.
Hakuvolyymin tulee pikemminkin ohjata kuin määritellä hakukoneoptimoinnin lähestymistapaa. Tärkeimpiä asioita, joihin kannattaa keskittyä, ovat sellaisten teemojen valitseminen, joista voi kirjoittaa sisältöä johdonmukaisesti, sivustosi konversioarvojen nostaminen ja erinomaisen sisällön luominen, joka vastaa ostajapersoonien vaatimuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin.
Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.