Kysymys: Miten saan yritykseni näkymään paikkakuntaan, kaupunkiin tai muuhun alueeseen liittyvissä paikallisissa hauissa, kuten "kotiruokaa tampere" tai "kotiruokaa nokia"?
Merkittävä osa, erään lukemani selvityksen mukaan lähes puolet (46%), Googlessa tehdyistä hauista tehdään paikallinen aikomus mielessä. Kun toiminta on paikkasidonnaista, on hyödyllistä tavoitella näitä hakuja.
Liikkeelle voi lähteä ainakin kolmella eri tavalla – osa toimii, ja osa ei.
Jo aikojen alusta kaupunkisivuja on käytetty kaupunkien nimien ja muiden paikallisten avainsanojen lisäämiseen sivustolle, jotta sivusto sijoittuisi näiden kaupunkien nimillä hakutuloksissa.
Perinteinen tapa toteuttaa tämä oli kertoa yrityksen toiminnasta, ja sen jälkeen monistaa tämä sama teksti useammalle eri sivulle vaihtaen ainoastaan kaupungin nimi toiseksi joka sivulla. Lopputuloksena oli useita, lähes samanlaisia sivuja. Ainoa ero oli paikkakunnan nimi otsikoissa, verkko-osoitteessa ja sisällössä. Kiinteistöhoito Turku, kiinteistöhoita Kaarina, kiinteistöhoito Naantali, jne.
Tämä toimi aluksi, mutta ei enää. Syy on se, että näin toteutetut sivut ovat liian samanlaisia. Hakukoneet eivät nykyään arvosta saman asian toistamista sivulta toiselle.
Ratkaisuksi on kaksi vaihtoehtoa.
Ratkaisu 1 on yksinkertainen. Luettele kaikki paikkakunnat, joilla toimit yhdellä ja samalla sivulla, jolla kerrot myös palvelustasi. Useimmissa tapauksissa et tarvitse erillistä sivua jokaiselle kaupungille sijoittuaksesi hakukoneissa paikkakuntakohtaisilla hauilla.
Ratkaisu 2 on luoda erillinen sivu jokaista aluetta kohden, jolla toimit. Tällöin kuitenkin jokaisen kaupunkisivun pitää olla ainutlaatuinen.
Jotta sivut erottuisivat toisistaan, luo kullekin alueelle tai kaupungille mahdollisimman paljon uniikkia sisältöä. Älä ainoastaan vaihda osaa sanoista toisiksi, vaan näe aidosti vaivaa lähestyäksesi juuri tämän paikkakunnan asiakkaita. Tee perusteellinen tutkimus paikkakunnasta, haastattele vaikka alueen ihmisiä, ja anna sen jälkeen paikallistietoutesi loistaa. Nosta esiin juuri tälle alueelle tyypillisiä ongelmia, ja kerro miten ratkaiset ne. Kerro, miten toiminta juuri tällä alueella eroaa muista, miksi ja mitä se merkitsee asiakkaan kannalta.
Hyvin toteutettuna paikallinen näkökulma ei pelkästään auta sinua hakukoneissa, vaan se lisää myös alueen asiakkaiden luottamusta palveluasi kohtaan. He huomaavat, kuinka hyvin tunnet heidän alueensa, ja luottavat sinuun ongelmiensa ratkaisemisessa.
Kun olet päässyt alkuun, julkaise jatkuvasti luontevaa, uutta sisältöä, joka käsittelee toimintaasi (sisältää avainsanoja, jotka liittyvät toimintaasi) ja paikkakuntaa (sisältää avainsanoja, jotka liittyvät alueeseen). Esimerkiksi yritysblogi on tähän hyvä väline. Kirjoita vaikkapa paikallisista uutistapahtumista tai muista paikkakuntasi kuulumisista, oman toimintasi lähtökohdista tietenkin. Linkitä blogipostauksista pääasialliseen palvelusivuusi, ja jos koet että palvelusivuasi lukevat saavat blogipostauksestasi lisäarvoa, laajenna palvelusivuasi kirjoittamalla sille lyhyt yhteenveto blogipostauksesi sisällöstä ja sen jälkeen linkitä yhteenvedosta blogipostaukseen.
Pyri hankkimaan linkkejä muilta paikallisilta toimijoita: Paikkakuntasi uutissivustoilta, yhteisön blogeista, jne. Paikalliset linkit osoittavat, että yhteisösi pitää sivustostasi. Luontaiset ja monipuoliset linkit muilta sivustoilta ovat hyödyllisiä, mutta hyödyllisimpiä ovat linkit yleistä arvostusta nauttivilta sivustoilta, ja piste i:n päällä on jos linkkitekstissä vielä esiintyy tavoittelemasi paikkakunnan nimi ja ensisijaisesti tavoittelemasi hakusana.
Google My Business on ilmainen työkalu yrityksen verkkonäkyvyyden hallintaan Googlen hakukoneessa ja kartoilla. Sen käyttöönotto ja optimointi on tärkein yksittäinen asia, jonka voit tehdä parantaaksesi paikallista hakukonesijoitustasi. Kun käyttäjät tekevät paikkakuntakohtaisia hakuja, hakutuloksien alussa näytetään usein kolme hakutulosta nimenomaan Google My Business –palvelusta. Useat käyttäjät klikkaavat hakutulosta juuri tässä laatikossa.
Palveluun pääseet mukaan vahvistamalla yrityksesi tiedot palvelussa ja antamalla sen jälkeen yrityksestäsi niin paljon tietoa kuin mahdollista, tärkeimpinä nimi, osoite, puhelinnumero, aukioloajat ja tietoa toimialasta, tuotteista ja palveluista. Muun muassa oikein valitut toimialakategoriat, hyvät kuvat ja asiakkaiden myönteiset arvostelut ja arvosteluihin vastaaminen edistävät yrityksen näkyvyyttä.
Valitse oikeat kategoriat Google My Business -tilillesi. Käytä mahdollisimman pientä määrää kategorioita, mutta varmista, että ne ovat mahdollisimman tarkkoja, osuvia ja kuvaavia.
Ota kuvia, joista näkee mitä teet tai mitä tarjoat. Kuvia yrityksestäsi, tuotteistasi ja toiminnastasi. Kuvat antavat yrityksellesi uskottavuutta ja laadukkaat kuvat ovat myös positiivinen signaali hakukoneiden suuntaan. Kuva voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa.
Pyri toiminnallasi siihen, että suurin osa arvosteluista on positiivisia. Laadukkaat arvostelut ovat positiivinen signaali hakukoneiden suuntaan, ja tietenkin ne vetoavat myös tuleviin asiakkaisiisi. Muista kuitenkin, että et voi pyytää asiakkaitasi antamaan hyviä arvosteluja vastineeksi jostain. Se on vastoin Googlen arvosteluihin liittyviä sääntöjä.
Jos huomaat, että arvostelija on maininnut arvostelussaan sen alueen nimen, jolla toimit ja jopa käyttänyt toimintaasi kuvaavia sanoja (tavoittelemiasi hakusanoja), voit olla tyytyväinen. Joidenkin viitteiden mukaan tämä on positiinen signaali Googlelle, että olet luotettava tämän toimialan paikallinen yritys.
On olemassa viitteitä, joiden mukaan, sillä että vastaat saamiisi arvosteluihin olisi positiivinen vaikutus hakukonenäkyvyyteen. Tämä koskee myös negatiivisia arvosteluja. Sinun kannattaa miettiä valmiiksi strategia, jonka mukaisesti vastaat rakentavasti myös huonoihin arvosteluihin. Tästä on etua sekä hakukoneiden, että arvosteluja lukevien mahdollisten asiakkaiden kannalta.
Google haluaa varmistaa, että sen antamat tiedot ovat oikeita. Voit olla tässä avuksi huolehtimalla, että yrityksesi nimi, osoite ja puhelinnumero ovat samat kaikkialla, missä ne mainitset: Kotisivuillasi, Google My Business –palvelussa, Facebookin yrityssivulla, netin muissa hakemistoissa, jne.
Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.