Kuten Star Warsinsa nähneet tietävät, asioilla on valoisa, ja pimeä puoli. Hakukoneoptimointi ei ole poikkeus.
Valoisalla puolella sivujen näkyvyyttä hakukoneissa edistetään moraalisesti ja teknisesti hyväksytyillä menetelmillä.
Pimeällä puolella menetelmät ovat kyseenalaisia, jopa kiellettyjä, ja niiden tavoite on oman näkyvyyden parantaminen, mutta myös kilpailijoiden näkyvyyden alentaminen ja heidän maineensa mustamaalaaminen.
Hakukoneet kamppailevat ilmiötä vastaan ja pyrkivät mitätöimään negatiivisen optimoinnin vaikutukset hakutuloksiinsa. Sivuille voi kuitenkin tehdä hallaa monella eri tavalla, ja osaan hakukoneetkaan eivät pysty vaikuttamaan. Miten siis varautua.
Jos et havaitse uhkaavia merkkejä, et voi reagoida. Tärkentä on ottaa käyttöön työkalut, jotka mahdollistavat, että sinulla on käsitys sivujesi ja niiden toimintaympäristön tapahtumista. Työkaluja on paljon, mutta tärkeimmät niistä ovat kunnollinen kävijäseuranta (kuten Google Analytics) ja Google Search Console.
Kävijäseurannan avulla huomaat jos vierailijoiden määrässä tapahtuu odottamaton muutos. Jyrkät, ennakoimattomat muutokset kävijämäärissä, etenkin pudotukset, ovat aina syy tutkia tarkemmin, mistä on kysymys.
Google Search Console on Googlen tarjoama palvelu webmastereille. Sen avulla voit seurata hakukonesijoitusten kehitystä, nähdä millä hakusanoilla sivujasi haetaan ja tehdä erilaisia toimenpiteitä. Syy kävijämäärän muutokseen selviää usein täältä. Sivujesi sijoitus jollain tärkeällä hakusanalla voi esimerkiksi olla muuttunut tai sivuillasi on jokin muu ongelma, joka usein kuvaillaan suoraan Search Consolessa.
Rekisteröi siis sivusi Google Search Console:en, jos et ole sitä vielä tehnyt, ja määrittele sen jälkeen sen asetuksista, että Google saa lähettää sinulle sähköpostia jos havaitsee jotain erikoista sivuihisi liittyen.
Ota tavaksi seurata Search Consolesta, mitkä muut sivustot linkittävät sivuillesi. Seuraa ovatko sivut asianmukaisia ja linkit luonnollisen oloisia. Jos listalla alkaa näkyä suuri määrä oudolta vaikuttavia sivustoja, joku saattaa yrittää alentaa sivujesi sijoitusta luomalla ylitseampuvan määrän niille osoittavia linkkejä. Linkkitekstit ovat tyypillisesti täysin aiheeseen kuulumattomia (usein lääkkeisiin tai uhkapeleihin liittyviä) tai aiheeseen kuuluvia mutta ylioptimoituja. Tavoite tämän takana on, että Google tulkitsisi sinun itse ostaneen nämä linkit, mikä on Googlen laatusääntöjen vastaista ja siksi kiellettyä, ja langettaisi siksi sivuillesi automaattisen arvonalennuksen tai jopa manuaalisen rangaistuksen.
Google on sanojensa mukaan, ja myös omien käytännön kokemusteni perusteella, varsin hyvä jättämään huomiotta tämänkaltaisen vihamielisen hakukoneoptimoinnin. Jos kuitenkin olet huomannut hakukonesijoitustesi pudonneen merkittävästä sen jälkeen kun tällaisten epänormaalien linkkien määrä on merkittävästi kasvanut, voit ilmiantaa kyseenalaiset linkit Googlelle, jolloin ne lakkaavat vaikuttamasta. Työkalun käyttöä kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan, Google itse suosittelee sen käyttöä vain jos manuaalinen rangaistus on jo kohdistettu sivuille.
Hakukoneet arvuuttavat sivuja mm. sen perusteella miten paljon niihin viitataan eli linkitetään muilta, mieluiten arvostetuilta ja samaan aihepiiriin kuuluvilta sivuilta. Tästä seuraa, että osa linkeistä on tärkeitä, osa vähemmän tärkeitä. Linkki suositulta ja arvostetulta sivulta on tärkeämpi kuin linkki satunnaiselta netin keskustelufoorumilta.
Pidä kirjaa tärkeimmistä linkeistäsi ja selvitä aika ajoin ovatko linkit vielä olemassa. Voit käyttää tähän myös automaattisia työkaluja kuten https://ahrefs.com/, joka seuraa uusia ja poistuneita linkkejä ja lähettää niistä yhteenvetoja. Ahrefs.com:lla on myös ilmainen työkalu, jolla voi kaivaa esiin tärkeimpiä linkkejä.
Eräs negatiivisen hakukoneoptimoinnin muoto on, että kilpailijasi selvittää ketkä linkittävät sivuillesi, ja sen jälkeen hän pyrkii poistamaan nämä linkit tai korvaamaan ne viittauksilla omille sivuilleen. Kilpailijasi saattaa lähettää viittaavan sivuston verkkovastaavalle viestin, jossa he kertovat jotain ikävää sinusta tai sivustostasi, ja pyytävät linkin poistamista. He saattavat kertoa, että heidän sivuiltaan löytyy aiheesta vielä parempaa tietoa, ja ehdottaa että linkki laitettaisiinkin osoittamaan heidän sivuilleen.
Erityisen alttiita tämänkaltaisille muutoksille ovat vanhentuneet linkit, jotka joskus aikoinaan osoittivat jollekin sivullesi, mutta muutettuasi sivujasi ovat jääneet viittamaan tyhjään tai edelleenohjautuvat epätarkoituksenmukaisesti. Verkkovastaavat siivoavat mielellään tällaiset pois, ja sen välttämiseksi on tärkeää, että huolehdit edelleenohjausten kunnollisesta toteutuksesta sivujen osoitteiden muuttuessa ja otat itse yhteyttä tärkeimpiin viittaaviin sivustoihin ja pidät huolta, että linkit osoittavat minne pitääkin.
Kolmas tapa tehdä haittaa sivuille on valmistaa niiden sisällöstä toiseen osoitteeseen kopio, joka pyritään saamaan kilpailemaan alkuperäisten sivujen kanssa tai antamaan mielikuva hakukoneille, että yrität black hat –tekniikoilla keinotekoisesti nostaa sivujesi hakusijoitusta.
CopyScape on työkalu, jolla voit tutkia onko sivusi sisältö kopioitu muualle nettiin. CopyScape:en voi myös aktivoida maksullisen valvonnan, joka lähettää hälytyksen jos nettiin ilmestyy kopioita sivuillasi olevista teksteistä.
Nopea tapa arvioida, löytyykö netistä kopioita sivujesi sisällöstä on tehdä Googlessa haku, jossa käytät hakuterminä sivuillasi esiintyvää lyhyttä lausetta ja kirjoitat sen hakua tehdessäsi lainausmerkkeihin. Näin tehty haku palauttaa sivuja, joilla esiintyy täsmälleen hakemasi sanayhdistelmä.
Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.