Ei löydy
Kotisivuklinikka.fi » Vastauksia » Mitä tehdä, kun kukaan ei hae tuotettasi

Mitä tehdä, kun kukaan ei etsi tuotettasi – vielä

11.3.2022

Minulle annettiin kerran tehtäväksi optimoida verkkosivusto uudelle tuotteelle, joka oli tarkoitus lanseerata. Tein kaikki tavanomaiset hakusanatutkimukset, mutta vaikka kokeilin kuinka monta eri hakusanaa, en löytänyt yhtään sellaista, jota olisi haettu riittävästi. Useita testaamiani hakusanoja ei haettu ollenkaan.

Oli selvää, että yritimme optimoida väärälle asialle. Sen sijaan, että yritimme sijoittua avainsanoille, joita ihmiset jo etsivät, meidän piti keskittyä luomaan sisältöä, joka kertoisi ihmisille tuotteesta ja saisi heidät kiinnostumaan siitä. Päätimme lähteä tavoittelemaan ihmisten ongelmatilanteita, kilpailevia vaihtoehtoja ja tarjoamaan niille uutta ratkaisua. Kun valitsimme tämän suunnan, avainsanatutkimus helpottui huomattavasti. Saimme verkkosivuston sijoittumaan oikeille avainsanoille.

Kun yrityksen tuote tai palvelu on uusi, mahdolliset asiakkaat eivät tunne sitä, eivätkä myöskään osaa hakea sitä. Tämä asettaa haasteita hakukoneoptimoinnille. Voi olla vaikea päättää, mitä hakusanoja lähteä tavoittelemaan. Avainsanatutkimukseen on helppo jumiutua. Käyt läpi yhä uusia hakusanoja, mutta ne kaikki johtavat umpikujaan. Ei hakuvolyymiä.

Shokki - myöntäminen - uudelleen suuntautuminen

Ihan ensiksi, hyväksy että hakukoneoptimointi ei ole vastaus kaikkiin markkinointiongelmiin. Hakukoneoptimoinnin tavoite on sijoittaa sinut oikean kävijävirran varrelle oikeat pyyntivälineet kainalossasi. Jos virtaa ei ole, sen varrella on turha ryhtyä kalastamaan. Hakukoneoptimointia käytetään osana laajempaa strategiaa. Kun hakukysyntää ei ole, mieti ensi askeleena muita markkinoinnin keinoja tunnettavuutesi kasvattamiseen. Tätä kautta kasvaa myös hakukysyntä.

Kuitenkin, ennen kuin päädyt lopputulokseen, että tuotteitasi ei haeta, tee tai teetä huolellinen hakusanatutkimus ja varmista, että hakuvolyymiä ei oikeasti ole. Kun asiaa riittävän perusteellisesti pengotaan, usein huomataan, että ihmiset käyttävät eri hakusanoja kuin oletetaan, tai että vaikka suoraa tuotteeseen kohdistuvaa kysyntää ei ole, on olemassa hakuja liittyen ihmisten ongelmatilanteisiin ja niiden ratkaisuyrityksiin tai hakuja liittyen korvaaviin tai vastaaviin tuotteisiin, joita on mahdollista tavoitella hakukoneoptimoinnin keinoin. Nämä voivat olla hyvinkin moninaisia ja yllättäviäkin.

Mieti myös, millä avainsanoilla toivoisit, että kävijät hakisivat tuotteitasi, jos he niin tekisivät. Mitkä ovat ne avainsanat, joissa kiteytyy tuotteesi tai palvelusi syvin olemus. Kun tämä on selvillä, ala käyttää valitsemiasi avainsanoja määrätietoisesti kaikessa markkinoinnissasi. Näin tunnettavuutesi kasvaa ja sen myötä alkaa muodostua myös hakukysyntää toivomillasi hakusanoilla. Laadi valmiiksi sisältöä, joka on optimoitu määrittelemillesi avainsanoille. Näin olet valmiina asemissa, kun hakukysyntä lähtee kasvuun.

1. Aseta tavoitteeksi hakusanat, jotka liittyvät lähimpiin korvaaviin tuotteisiin

Mieti, mitkä korvaavat (tai vastaavat) ratkaisut ovat sellaisia, joita ihmiset oikeasti etsivät. Tee hakusanatutkimusta, ja selvitä millä hakusanoilla korvaavia ratkaisuja haetaan ja kuinka paljon hakuja tehdään. Laadi tämän jälkeen sisältöä, joka on optimoitu "kilpailijan" kannaltasi mielenkiintoisimmille avainsanoille. Mielenkiintoisuuden määrittelee relevanssi, hakumäärä ja optimoinnin vaikeus.

Pelaat kilpailijasi kentällä, mutta tavoitteesi on tietenkin kertoa omasta ratkaisustasi. Tuotteesi ei tarvitse olla täsmälleen samanlainen kuin sen vastine. Käytä tilaisuus hyväksesi vertailla niitä. Kerro oman ratkaisusi eduista; mikä erottaa sen tutummasta vaihtoehdosta ja miksi sinun ratkaisusi on fiksumpi valinta. Näin lisäät tietoisuutta uudesta, vähemmän tunnetusta ratkaisustasi hyödyntämällä tutumman vaihtoehdon hakuvolyymia.

Esimerkki: Jos olet kehittänyt maalilingon, joka on mullistavaa uusi työkalu seinien maalaamiseen, tutki ensin mitä työkaluja ihmiset nykyään käyttävät. Pensseleitä ja maalausteloja. Tutki, mitä he haluat saada aikaan. Maalata seinän. Kirjoita sen jälkeen sisältöä, jolla tavoittelet pensseleihin, maalausteloihin ja seinän maalaamiseen liittyviä hakuja. Kirjoita vaikka otsikoilla: "Pensselit ja maalaustelat – niin vanhanaikaisia – Kokeile maalilinkoa" tai "Onko maalaustela vai maalilinko kätevämpi työkalu seinien maalaamiseen".

2. Tavoittele hakusanoja, jotka liittyvät asiakkaidesi tarpeisiin ja ongelmatilanteisiin

Mieti, missä tilanteissa asiakkaasi voisivat olla kiinnostuneita ratkaisustasi, ja minkälaisia hakuja he tekevät näissä tilanteissa. Ehkä asiakkaasi haluavat saavuttaa jotain (katon uusiminen) tai ratkaista jonkin ongelman (katto vuotaa). Mieti ihanneasiakkaidesi tarpeita ja tarjoa heille puhuttelevaa ja arvokasta sisältöä, joka auttaa heitä täyttämään nämä tarpeet. Tunnista merkitykselliset hakusanat, ja keskity laatimaan sisältöä näiden aiheiden ympärille. Näin voit laajentaa potentiaalista tavoittavuuttasi hakukoneissa ja samalla tuottaa relevantteja blogipostauksia tai artikkeleita, joita voit sisältömarkkinoinnissa.

Esimerkki: Tarjoat sovellusta massadatan ennustavaan analysointiin, mutta asiakkaat eivät hae palvelua näillä hakusanoilla. Ehkä asiakkaasi kuitenkin etsivät termeillä "tiedolla johtaminen" tai "tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa". Laadi näille hakusanoille optimoitua sisältöä sivuillesi.

3. Luo hakukysyntää. Määrittele omat avainsanasi, ja käytä niitä markkinoinnissa.

Mieti, miten toivoisit, että ihmiset hakisivat tuotettasi. Päätä, mitkä ovat ne avainsanat, joita toivoisit ihmisten käyttävän. Näitä voivat olla esimerkiksi brändisi tai ratkaisusi nimi ja muut hakulauseet- ja sanat, jotka osuvasti resonoivat ratkaisusi kanssa.

Ala sen jälkeen käyttää päättämiäsi avainsanoja johdonmukaisesti ja määrätietoisesti kaikessa markkinoinnissasi. Markkinoi sosiaalisessa mediassa. Käytä hyödyksi sosiaalisen median kohdistusmahdollisuuksia. Onko tuotteesi vaihtoehto jollekin. Kerro, miten tuotteesi on vaihtoehto kattoremontille tai vaihtoehto putkiremontille. Pikkuhiljaa tunnettuutesi kasvaa ja ihmiset oppivat hakemaan tuotettasi itse määrittelemilläsi avainsanoilla. Muistellaanpa aikaa, ei kovin monta vuotta sitten, kun kukaan ei hakenut "nyhtökauraa".

Laadi säännöllisesti uuttaa vetoavaa sisältöä, jossa puhutaan ratkaisustasi. Jos haluat, että ihmiset puhuvat ainutlaatuisesta palvelustasi, anna heille jutunjuurta. Älä jaarittele pelkästään tuotteestasi, vaan ota mukaan sen käyttäjä - ihminen. Kerro, miten ratkaisusi auttoi yrittäjä Liisaa ja miten perheenisä Jaakko kopsautti sen ansiosta talon ennätysajassa. Toimiiko alalla muita sivustoja, blogeja tai vaikuttajia. Pyydä heitä testaamaan ratkaisuasi ja kirjoittamaan siitä. Viritä heidän kanssaan sisältömarkkinoinnin yhteistyökuvioita esim. vieraskynäpostausten kautta.

Muista, että on myös perinteisiä medioita: lehdet, tv, radio, ulkomainonta. Voit ostaa mainostilaa, mutta kokeile myös lähettää houkuttelevia lehdistötiedotteita ja lähesty toimittajia suoraan. Saat ehkä ammattilehteen jutun tuotteestasi. Yritä löytää asiasta kiinnostunut luottotoimittaja, joka on kirjoittanut aikaisemminkin vastaavista aiheista. Ota rohkeasti yhteyttä. Älä lannistu, jos yhteydenotto ei johda mihinkään. Toimittajat voivat saada kymmeniä ehdotuksia, jopa päivittäin. Osa julkaisuista on keskittynyt teknisiin artikkeleihin, toiset haluavat kertoa ihmisistä ja valottaa tarinoita tuotteiden takana, mistä idea syntyi ja millainen tie oli valmiiksi tuotteeksi. Lähesty toimittajaa tämän mukaisesti.

Haluatko kysyä lisää?

Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.

Esitä kysymys