Kuvituskuva
Kotisivuklinikka.fi » Vastauksia » Miten saan sivuni Google-hakuun nopeammin?

Miten saan kotisivuni tai verkkokauppani nopeammin Googlen hakuun?

3.11.2020

Kysymys: Perustin WooCommercella verkkokaupan ja olen rummuttanut sitä Facessa. Facebookista tulee kävijöitä, mutta Googlesta ei. Miten kauan kestää ennen kuin kävijöitä alkaa tulla Googlesta?

Varmista, että sivuillesi linkitetään muualta webistä

Uusien sivujen ilmestyminen Googleen vie aina aikaa, oli kyseessä sitten verkkokauppa tai kotisivut. Voit nopeuttaa prosessia huolehtimalla perusasiat kuntoon.

Google päättelee sivun merkittävyyden sen perusteella, miten paljon sille on linkkejä muilta laadukkailta sivuilta. Linkki sivulle on kuin ystävän suositus. Jotta sivusi pärjäisivät hauissa, niille pitää osoittaa ainakin jonkun verran linkkejä muualta. Linkit muilta samaa aihetta käsitteleviltä sivuilta ovat merkityksellisimpiä.

Jos hallinnoit muita sivuja, lisää niille tiedote tai artikkeli, jossa kerrot uusista sivuistasi ja lisää myös linkki. Valjasta mukaan talkoisiin yhteistyökumppanisi ja kaverit. Pyydä heitä kertomaan omilla sivuillaan uudesta verkkokaupastasi. Pyri saamaan näkyvyyttä medioissa, lähesty alan julkaisuja lehdistötiedotteella tai juttuvinkillä. Kerro sivuistasi bloggaajille, joita aihe kiinnostaa. Mitä enempi laadukkaita linkkejä saat osoittamaan sivuillesi, sitä nopeammin ja kattavammin Google noukkii sivusi ja jatkossa sivujesi muutokset indeksiinsä.

Älä sorru käyttämään linkkejä luodessasi vanhanaikaisia optimointimenetelmiä. Älä osta linkkejä tai lähde mukaan linkkifarmeihin, jotka lupaavat suuria määriä linkkejä lyhyessä ajassa. Älä ylioptimoi linkkitekstejä puristamalla ne täyteen hakusanoja. Parhaat linkit ovat luonnollisia.

Toteuta mahdollisimman matala sivuhierarkia

Mitä vähempi klikkauksia kulkeminen etusivulta sivustosi perukoille (kuten verkkokaupan tuotesivulle) vie, sitä nopeammin myös hakukoneet koluavat sivusi läpi. Suosi matalaa sivuhierarkiaa. Toteuta hierarkia, jossa navigointi etusivulta tuotesivuille tapahtuu loogisesti: Etusivu > Tuoteryhmä > Tuote. Tämä palvelee käyttäjää.

Tuotteen tasolla, mieti tarkkaan voitko välttää luomasta kaikille pienille tuotevariaatioille omaa tuotesivua. Tuotteen väri- ja kokovaihtoehdot esimerkiksi toimivat usein parhaiten esiteltynä päätuotesivulla. Tällä tavalla vältät myös tuplasisältö (duplicate content) -ongelman ilman, että sinun tarvitsee kikkailla rel canonical -viittauksien kanssa.

Rakenna kattava sisäinen linkitys

Mitä enemmän luonnollisia yhteyksiä eri sivujen välillä on, sitä nopeammin myös Google löytää sivulta toiselle. Rakenna sisäisiä linkkejä samaan aihepiiriin kuuluvien sivujen välille. Älä kuitenkaan sorru yliammuntaan, muista käyttökokemus. Jokaisen linkin on oltava oikeasti hyödyllinen myös käyttäjille.

Niin sanotun linkkivoiman ohjailu sisäisten linkkien nofollow-attribuuteilla on vanhanaikaista, eikä sen eteen nykyään (jos aikaisemminkaan) kannata nähdä vaivaa. Kun rakennat sisäisen linkityksen niin, että se palvelee käyttäjän kulkua ja johdattaa hänet aina uusien mielenkiintoisen asioiden äärelle, se palvelee lopulta parhaiten myös hakukonenäkyvyyttäsi.

Ota käyttöön Google Search Console ja sitemap.xml

Google Search Console on jokaisen verkkokauppiaan ja webjulkaisijan perustyökalu. Se kannattaa aina ottaa käyttöön. Search Consolesta näet näet montako sivua Google on sivuiltasi löytänyt, millä hakusanoilla sivusi näkyvät, miten paljon hakuja tehdään ja miten monta kertaa milläkin haulla on siirrytty sivuillesi. Näet myös miten määrät ovat kehittyneet ajan kuluessa. Saat myös raportteja mahdollisista ongelmista, kuten Googlen rangaistukset (penalty), sivuiltasi löytyneet haittaohjelmat (malware), rikkinäiset linkit, nopeus- ja käytettävyysongelmat, jne.

Search Consolen kautta voit lähettää Googlelle sivustosi sivukartan (sitemap.xml), jolla kerrot Googlelle mitä sivuja palveluusi kuuluu ja milloin ne ovat muuttuneet, mikä nopeuttaa sivujen ja muutosten kulkeutumista Googlen tietoon. Sivujen osoitteiden kertominen Googlelle sitemap.xml-sivukartan avulla ei silti takaa niiden indeksointia. Sivuille pitää myös olla linkkejä muualta.

Search Consolen kautta voit myös pyytää Googlea poistamaan indeksistään sivun, jonka et halua näkyvän hakutuloksissa tai pyytää sivun nopeutettua päivitystä, esimerkiksi muutosten jälkeen. Pyyntö ei ole tae sivun nopeutetusta päivityksestä Googleen, mutta usein se johtaa toivottuun lopputulokseen.

Julkaise säännöllisesti uutta

Se, miten usein Google löytää sivuiltasi uutta sisältöä, vaikuttaa ajan kuluessa siihen, miten usein Google käy tarkistamassa asian. Jos hakukone löytää käynneillään sivuiltasi aina jotain uutta, se alkaa käydä tarkistamassa tilanteen useammin. Jos taas hakukone ei löydä käyntikerroillaan uutta, se alkaa harventaa käyntikertoja.

Huolehdi, että sivusi toimivat riittävän nopeasti

Jos sivusi vastaavat Googlen sivupyyntöihin kovin hitaasti, hakurobotit alkavat hidastaa tahtia, jolla ne hakevat sivujesi sisältöä. Varmista, että vaste- ja tiedonsiirtoajat eivät muodostu pullonkaulaksi. Näet tiedon tästä Search Consolesta.

Bonusvinkki: Kuinka monta sivua kaikista sivuistasi Google on löytänyt

Jos käytössäsi on Google Search console, näet indeksoitujen sivujen määrän ja määrän kehityksen sieltä.

Toinen tapa tarkistaa miten monta sivua Google on kaikista sivuistasi noukkinut indeksiinsä, on kirjoittaa Googlen hakuun:

site:sivujesiosoite.fi

Site-operaattoria käytetään tekemään haku, joka kohdistuu vain annettuun verkko-osoitteeseen. Ilman muita hakusanoja, se listaa kaikki Googlen tiedossa olevat sivut ko. osoitteesta. Jos et näe yhtään ainoaa sivua, sivusi eivät ole vielä Googlen indeksissä. Komennon avulla voit selvittää myös, millainen tilanne on kilpailijasi sivuilla.

Haluatko kysyä lisää?

Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.

Esitä kysymys