Sininen linkkiteksti Googlen hakutuloksissa on ensimmäinen asia, jonka käyttäjä sivuistasi näkee. Se on sivujesi sisäänheittäjä ja ensivaikututelman luoja.
Linkkiteksti hakukoneissa muodostuu sivujesi otsikosta eli title-tagin sisällöstä. Houkutteleva, kävijän oikeaan mielentilaan virittävä otsikko on markkinointia parhaimmillaan. Eikä siinä kaikki. Kun muut linkittävät sivuillesi, linkkitekstinä on usein titlesi. Hakukoneille valitsemasi title signaloi, mihin aiheeseen haluat sivusi liitettävän. Titlen suora vaikutus hakukonesijoitukseen on kuitenkin paljon pienempi kuin aikoinaan.
Ota siis title vakasti. Tee siitä täydellinen.
Hakutulossivu on kilpailuasetelma, jossa kilpailet maksettua mainontaa ja muita hakutuloksissa näkyviä sivuja vastaan. Paikkasi kentällä on aina jonkin verran tuuripeliä. Se, miten hyödynnät paikkasi, on kuitenkin täysin sinusta kiinni.
Tee hakuja tavoittelemillasi hakusanolla ja tutki, minkälaisia otsikoita kilpailijasi käyttävät. Toteuta sen jälkeen omat otsikkosi paremmin. Laadi sivuillesi otsikot, jotka erottuvat harmaasta massasta. Tuo esiin omia vahvuuksiasi ja erottumistekijöitäsi tai lisää tuotesivujen otsikoihin toimintakehote. Mitä sellaista tarjoat, jota muut hakutulossivulla näkyvät yhdeksän kilpailijaa eivät tarjoa?
Tuotteet. Loistatko ilmaisella toimituksella? Käytä otsikon "Spamassage H45941 jalkakylpy" sijaan vaikka otsikkoa "Tilaa Spamassage H45941 jalkakylpy – Ilmainen toimitus".
Tuunaa myös tuoteryhmä- eli kategoriasivut. Älä kerro, että sinulla on "joulukukkia" vaan kerro, että sinulla on "Talo täynnä ihania joulukukkia!". Älä tyydy vaatimattomasti totetamaan, että myyt "Miesten kelloja", vaan kerro, miten asia on: "Miesten kelloja – runsaat valikoimat", ja niin edelleen.
Suuri osa yrityksistä ylenkatsoo tämän vaiheen edelleen täysin, jolloin heidän sivujensa otsikot eivät ole kovin kummoisia. Tämä on muille helppo paikka loistaa.
Älä usko minua, tai edes muita, että jotkut otsikot toimivat paremmin kuin muut. Testaa ne. Ideoi erilaisia otsikoita ja kokeile, mikä niistä tuo palveluusi eniten väkeä. Tai vielä parempaa, kokeile, mikä niistä tuottaa eniten kauppaa tai muita toivomiasi tuloksia. Voit yllättyä. Eniten kävijöitä tuova otsikko ei välttämättä ole sama, joka tuo parhaat tulokset viivan alle. Tämä on mikrokonversioiden ihmeellisyyksiä.
Useasti kohtaan tilanteen, jossa otsikoita testataan käyttämällä ensin sivuilla yhtä otsikkoa, vaihtamalle se, odottamalla että se päätyy hakutuloksiin, odottamalla lisää ja vertailemalla sitten ajanjaksojen tuloksia. Tämä ei ole hyvä tapa. Aikojen kuluessa tuloksiin vaikuttavat niin monet muutkin muuttujat, että tuloksista tulee erittäin epävarmoja. Käytännössä käyttökelvottomia ja harhaanjohtavia.
Ainoa luotettava tapa testata eri otsikoita on valita ajanjakso, jolloin niitä näytetään satunnaisesti kävijöille tasaisella jakaumalla, ja seurata klikki- ja konversiomääriä. Koska otsikoita ei voi näin orgaanisissa hakutuloksissa vaihdella, ainoa toimiva tapa on perustaa testiä varten maksullinen mainoskampanja Google Adsiin. Tee jokaista ideoimaasi otsikkoa kohden mainos ja aja kampanjaa muutamia viikkoja. Pian alat nähdä eroja otsikoiden klikkiprosenteissa. Jos käytät kampanjassa konversioseurantaa, näet myös sen mikä otsikko synnyttää eniten tuloksia. Kun tiedät, mikä otsikko toimii parhaiten, päätä mainoskampanja (jos haluat) ja ota otsikko käyttöön sivuillasi. Otsikko päätyy aikanaan Googlen hakutuloksiin, ja voit onnitella itseäsi empiiriseen tutkimukseen perustuvasta hyvästä valinnastasi.
Ja muista, mikään ei ole oikeasti niin täydellistä, etteikö sitä voisi vielä parantaa. Testaa myös jatkossa uusia ideoita ja pyri päihittämään kilpailijasi luovuudessa.
Tuo otsikossa ilmi, mitä aihetta sivulla käsitellään. Käyttäjät klikkaavat tutkimusten mukaan todennäköisimmin niitä hakutulosten sivuja, joiden titlessä käytetään samoja hakusanoja, joilla he hakevat.
Kerro etusivun otsikossa palvelusi nimi. Jos nimestä ei sellaisenaan käy ilmi, mitä tuotteita tai palveluja tarjoat, pyri kiteyttämään etusivun otsikkoon kuvaus tarjonnastasi. Esimerkiksi näin: "Luomukassi: Luomuruokaa lähitiloilta kotiin"
Jos haluat muilla sivuilla mainita sivujesi, yrityksesi tai brändisi nimen, kirjoita se otsikoiden loppuun. Yleinen tapa on erottaa nimi otsikon alkuosasta pystyviivalla. Esimerkiksi: "Kysymykset ja vastaukset | Luomukassi". Julkaisu- ja verkkokauppajärjestelmät osaavat lähes poikkeuksetta liittää asetuksissa määritellyn nimen automaattisesti kaikkien sivujen otsikoiden perään em. tavalla. Tätä ominaisuutta kannattaa hyödyntää sen sijaan, että kirjoitat nimen jokaiseen otsikkoon itse.
Muista kirjoittaa sivun otsikko aina käyttäjille, ei hakukoneille. Title ei ole tarkoitettu täytettäväksi kaikilla mieleen tulevilla hakusanoilla. "Keyword stuffing" ei ole pitkään aikaan saanut aikaan mitään hyvää hakukoneissa. "Taulutietokoneet, pädit, padit, tabletit, sormitietokoneet ja plattat" ei ole hyvä otsikko.
Hakukoneet rajoittavat hakutuloksissa näytettävän sivun otsikon pituutta. Jos title ylittää maksimipituuden, siitä näytetään vain alkuosa ja loppuosa korvataan kolmella pisteellä.
Tarkka pituusraja vaihtelee hakukoneesta ja myös tilanteesta riippuen. Esimerkiksi Googlen tapauksessa suositellaan pitäytymään enintään 50-60 merkkiä pitkissä otsikoissa. Hakukoneoptimoinnin ammattilaisten suosima Moz-sivusto on testeissään todennut, että 90% otsikoista, joiden pituus on välillä 50-60 merkkiä näytetään Googlessa kokonaan.
Varmista, että samaa otsikkoa ei ole käytössä usealla eri sivulla. Tämä on virhetilanne, joka raportoidaan myös Google Search Consolessa, ja sen raportista on helppo tarkistaa, mitä sivuja tilanne koskee. Yksilöllisten kuvaavien otsikoiden puuttuminen on merkki haaskatusta mahdollisuudesta.
Hakutulossnippetti on hakutuloksissa sivujesi otsikon alapuolella näkyvä lyhyt lainaus sivusi tekstistä. Voit antaa Googlelle ehdotuksen snippetistä, kirjoittamalla sen sivusi kuvaukseksi meta-description -tagiin. Hyvin kirjoitettu meta description eli kuvaus parantaa entisestään mahdollisuuksia erottua kilpailijoista hakutulossivulla.
Meta-descriptionia muokataan verkkokauppa- ja julkaisujärjestelmissä usein samasta paikkaa kuin titleäkin. Meta-descriptionissa kannattaa käyttää, jälleen, luonnollisella tavalla hakusanoja, joilla oletat kävijöidän hakevan sivujasi. Näin parannat mahdollisuutta, että Google näyttää hakutuloksissa kirjoittamasi meta-descriptionin. Jos kuvaus ei sisällä käyttäjän käyttämiä hakusanoja, Google näyttää mieluummin jonkin toisen tekstileikkeen sivuiltasi, kohdasta, jossa käyttäjän käyttämä hakusana mainittiin.
Meta-descriptionin optimointiin soveltuvat eri pituusrajoja lukuun ottamatta pitkälti samat ohjeet kuin titleenkin. Myös niitä kannattaa testata Google Adsilla. Meta descriptionit vastaavat siellä mainostekstiä. Testauksessa on kuitenkin tärkeää muistaa, että kun teet variaatioita mainoksista, muuta vain joko otsikkoa tai mainostekstiä, variaatiosta toiseen, muuten et saa koskaan selvitettyä, vaikuttiko variaation suorituskykyyn otsikko vai mainostekstin muutos.
Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.