Kuvituskuva avainsanoista
Kotisivuklinikka.fi » Vastauksia » Millä työkaluilla on hyvä lähteä tekemään avainsanatutkimusta

Hyviä työkaluja avainsanatutkimuksen tekemieen

3.11.2020

Jos haluat systemaattisesti lähteä tavoittelemaan enemmän kävijöitä hakukoneista, sinun on tiedettävä, mitä hakuja kohderyhmäsi tekee, kuinka paljon niitä tehdään ja miten vaikea hakuihin on nousta näkyviin. Näiden tietojen perusteella voit valita juuri ne hakusanat, joita sinun kannattaa lähteä tavoittelemaan. Tätä vaihetta kutsutaan avainsanatutkimukseksi. Siihen löytyy käteviä apuvälineitä.

Avainsanatutkimuksen peruskaava ja miten siinä hyödynnetään työkaluja

Täysin uuden sivuston tai verkkokaupan avainsanatutkimus lähtee liikkeelle ideoista, joilla uskot kohderyhmäsi hakevan tuotteitasi. Jos sinulla on jo toimiva sivusto, voit käyttää lähtökohtana Google Search Consolesta saatavia tietoa niistä hakusanoista, joilla sivusi jo näkyvät. Ideoita lähtötilanteeseen saat myös tutkimalle kilpailijoita, ja mitä hakusanoja heidän sivunsa tavoittelevat.

Kun sinulla on käsissäsi liuta hakusanoja, on aika selvittää työkalujen avulla, miten suosittuja kaavailemasi hakusanat ovat, miten vaikeita ne ovat optimoida, ja toisaalta luoda niiden pohjalta uusia hakusanaehdotuksia, jotka kohdistat saman tarkastelun alle. Näin prosessi toistaa itseään.

Kun olet syöttänyt ideoimasi hakusanat avainsanatutkimuksen työkaluun, se kertoo paljonko sanoilla tehdään hakuja. Osaan työkaluista voit myös antaa vaikka kilpailijasi sivujen osoitteen, jolloin työkalu listaa hakusanoja, joiden yhteydessä kilpailijasi sivut näkyvät. Tätä jälkimmäistä kutsutaan myös käänteiseksi avainsanatutkimukseksi.

Osa työkaluista antaa tarkan hakumäärän, osa suuruusluokan. Esimerkisi Googlen Keyword Planner kertoo, että hakusanalla ”aktiivisuusranneke” tehdään Suomessa 10.000-100.000 hakua kuukaudessa. Osa työkaluista antaa arvion, miten vaikea hakusana on optimoida. Mitä vaikeampi hakusana on, sitä enemmän verkosta löytyy yleensä sille tarjontaa, ja sitä enemmän työtä ja aikaa näkyvyyden saavuttaminen niiden yhteydessä vaatii.

Suosittujen hakusanojen työläyden takia on usein järkevä ryhtyä niiden sijaan tavoittelemaan ainakin aluksi ensisijaisesti ns. pitkän hännän hakusanoja. Nämä ovat hakusanojen yhdistelmiä, joissa päähakusanaan liittyy jokin tarkentava sana. Esimerkiksi sanalle ”aktiivisuusranneke” ovat pitkän hännän hakuja vaikkapa ”lasten aktiivisuusranneke”, ”aktiivisuusranneke tarjous” ja ”vedenkestävä aktiivisuusranneke”. Tärkeimpiä ominaisuuksia työkaluissa on juuri näiden tuottaminen ideoinnin tueksi. Pitkän hännän hakuja tehdään vähemmän kuin hakuja pääsanalla, mutta toisaalta näkyvyys niillä tehdyissä hauissa on helpompi saavuttaa ja panostukset niihin tuottavat nopeammin tuloksia.

Seuraavassa on muutamia työkaluja, joilla avainsanatutkimuksen saa vietyä hyvästä alusta maaliin asti.

#1 Google Trends

Google Trends on Googlen tarjoama ilmainen ja vapaasti käytettävä työkalu, jonka vahvuus on kyky esittää, miten hakumäärät ovat muuttuneet aikojen saatossa. Sen avulla erityisen helppo havaita hauissa esiintyvät sesonkivaihtelut (milloin kiinnostus on huipussa ja milloin matalimmillaan) ja trendi, eli kohdistuuko asiaan nousevaa vai laskevaa kiinnostusta.

Google Trendsin heikkouksiin lukeutuu, että työkalu ei kerro hakusanojen tarkkoja hakumääriä. Sen avulla voi kuitenkin vertailla kahden tai useamman hakusanan suhteellisia hakumääriä toisiinsa. Google Trendsin toinen heikkous on se, että siitä ei juuri heru ehdotuksia aiheeseen liittyviksi muiksi hakusanoiksi.

Google Trends

#2 Google Ads avainsanojen suunnittelija

Google Ads Keyword Planner eli avainsanojen suunnittelija on Googlen mainosratkaisuun kuuluva työkalu, joka on tarkoitettu käytettäväksi hakusanojen suunnitteluun ja tutkimiseen hakukonemainontaa varten. Työkalu taittuu kuitenkin hyvin myös hakukoneoptimoijan apuvälineeksi. Työkalun käyttäminen edellyttää tunnuksen luomista Google Ads –palveluun. Sitä voi kuitenkin käyttää kuluttamatta senttiäkään itse hakukonemainontaan.

Työkalulla saa tuotettua uusia hakusanaideoita annetuille hakusanoille. Työkaluun voi myös antaa vaikka kilpailijan sivujen osoitteen, jolloin se tuottaa tämän pohjalta hakusanaehdotuksia. Työkalu kertoo suuruusluokan, jolla hakuja tehdään, ja jos Google Adsia käyttää hakukonemainontaan riittävän suurella budjetilla, myös tarkat hakumäärät.

Työkalusta näkee arvion siitä, miten kilpailtu hakusana on hakukonemainontaa käytettäessä. Tämä ei aina vastaa sitä, miten vaikea hakusana on hakukoneoptimoinnin kannalta, mutta sitä voi kuitenkin käyttää suuntaa antavana ohjenuorana.

Google Ads avainsanojen suunnittelija

#3 Keywordtool.io – osittain maksullinen vaihtoehto

Keywordtool.io on pätevä vaihtoehto Google Ads avainsanojen suunnittelijalle. Ilmaisversion avulla pystyy tuottamaan uusia avainsanaehdotuksia perustuen syötettyihin avainsanaideoihin, mutta tarkat hakumäärät näytetään vain työkalun maksaville asiakkaille. Ilmaisten ominaisuuksien käyttö ei vaadi rekisteröitymistä.

Keywordtool.io

#4 Übersuggest – ilmaisia ja maksullisia ominaisuuksia

Übersuggest on monipuolinen työkalu, joka generoi uusia hakusanaehdotuksia niin sille syötettyjen omien hakusanojen kuin muiden websivujen pohjalta. Työkalu antaa oman arvionsa siitä, miten vaikeita hakusanat on optimoida. Työkalu on vahva myös verkkosivujen analysoinnissa.

Übersuggest

#5 Ahrefs – perusominaisuudet omille sivuille ilmaiset

Ahrefsin vahvuus, mikä korostuu erityisesti Suomessa, on sen tuntemien hakusanojen ja sivustojen laajuus. Palvelu loistaa erityisesti linkinrakennuksen työkaluna, mutta se toimii erinomaisesti myös avainsanatutkimuksessa ja osaa tuottaa erittäin kattavasti uusia hakusanaideoita.

Palvelu on maksullinen, mutta vuoden 2020 syksyllä siitä julkaistiin rajoitettu versio, joka on maksuton kun sitä käyttää omien sivujen kanssa. Maksuttoman palvelun käyttöönotto edellyttää sivujen hallinnan varmennusta, mikä tehdään esimerkiksi sijoittamalla määrätyllä tavalla nimetty html-tiedosto sivuston juuren.

Ahrefs

Ilmainen versio vain omalle sivustolle:

Ahrefs > Webmaster tools

Haluatko kysyä lisää?

Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.

Esitä kysymys