Sisältö on kuningas
Kotisivuklinikka.fi » Vastauksia » Miten keksin aiheita sivuilleni sisältötutkimuksen avulla

Miten keksin aiheita sivuilleni sisältötutkimuksen avulla

18.9.2021

Sisältötutkimus on olemassaolevan verkkosisällön analysointia, parhaiten toimivien ideoiden poimimista ja yksilöllisen sisältöstrategian laatimista tämän perusteella. Sisällöntutkimuksen tarkoitus on tukea sisällön kirjoittamista ja auttaa julkaisemaan uutta sisältöä, joka on kiinnostavaa ja aidosti vaikuttavaa. Tässä on muutama vinkki tehokkaaseen sisältötutkimukseen.

Tee hakuja Googlessa, ja hyödynnä hakukoneiden voimaa

Katso, mitä aiheeseen liittyviä uusia hakuja Google ehdottaa: Hakusanalauseen automaattiset täydennykset (ehdotukset, joita sinulle näytetään samalla kun kirjoitat hakusanaa tekstikenttään) ja hakutulossivun "Aiheeseen liittyvät haut" auttavat sinua ymmärtämään erilaisia arvokkaita pitkän hännän avainsanoja ja niihin liittyviä aikomuksia.

Hyödynnä pilvenpiirtäjätekniikkaa: Lue ensisijaisen hakusanan 10 parhaiten sijoittuvaa sivua läpi. Niiden perusteella näet millaisella sisällöllä kilpailijat pärjäävät ja saat ideoita, miten voit peitota heidät. Lue läpi kaikki 10 sivua, oikeasti. Pelkästään ensimmäiselle sijalle sijoittuvan sivuston selaaminen ei anna asiasta riittävän kattavaa kuvaa.

Huomioi maksulliset hakumainokset: Jos mainoksia näkyy, haettavan aiheen tai avainsanan taustalla on selvästi jonkinlainen liiketoimintatarkoitus.

Katso, mitkä sisällöt pärjäävät somessa

Käytä esimerkiksi BuzzSumoa, jolla löydät sosiaalisessa mediassa eniten jakoja saaneita sisältöjä. Hae myös päähakusanalla ja hashtagilla Twitterissä ja muissa vastaavissa palveluissa. Katso, mitä asiasta kysellään Quorassa, Redditissä (englanniksi) ja vaikka suomalaisilla keskustelualueilla.

Yritä ymmärtää kohdeyleisösi

Tämä on luultavasti sisällöntutkimuksen unohdetuin (ja tärkein) osa.

Mieti, mitä ovat kohdeyleisösi toiveet, tavoitteet, turhautumisen syyt, "kipupisteet" ja jopa pelot.

Seuraa kilpailijoitasi

Katso, miten kilpailijasi kohdentavat viestintää yleisöllesi ja mihin yleisö reagoi ja mihin ei.

Seuraa yleisön palautetta, sitoutumista ja kommentteja

Näin opit ajan mittaan paljon siitä, mistä he pitävät ja mistä eivät pidä, mistä ja miten he hakevat tukea, ja paljon muuta. Seuraa, millaista palautetta saat kyselyiden kautta ja kommenttien kautta verkkosivuillasi, blogissasi, sosiaalisen median kanavissa, keskustelufoorumeilla ja asiakastukikanavissa.

Laadi ostajapersoonat

Luo ostajapersoonat, jotka ovat tutkimuksiin ja tietoihin perustuvia puolikuvitteellisia kuvauksia ihanneasiakkaistasi. Ostajapersoonien avulla asetut yleisösi "saappaisiin", ja voit parhaimmillaan ymmärtää kohdeyleisösi tarpeet ja toiveet kouriintuntuvammin.

Tee perusteellinen avainsanatutkimus

Avainsanat ovat hakusanoja, joita ihmiset kirjoittavat Googleen hakiessaan asioita. Avainsanatutkimus kertoo, mitkä aiheet kiinnostavat ihmisiä eniten, ja myös kuinka suosittuja mitkäkin aiheet ovat yleisösi keskuudessa.

Tarkastelemalla avainsanoja, jotka keräävät suuren hakumäärän kuukaudessa, voit tarkentaa ja lajitella sisältösi aiheisiin, joista kannattaa laatia sisältöä. Tutkimalla avainsanoja niiden tarkoituksen, suosion ja hakuvolyymin perusteella voit kirjoittaa sisältöä, joka vastaa kysymyksiin, joihin suurin osa yleisöstäsi haluaa vastauksia.

Avainsanatutkimustyökaluja ovat Ubersuggest, Moz, ja Google Adsin osana oleva Keyword Planner. Jos haluat, voit myös tilata avainsanatukimuksen Kotisivuklinikalta.

Haluatko kysyä lisää?

Herättikö teksti lisäkysymyksiä tai haluatko kysyä jotain ihan muuta? Vastaan hakukoneita ja sivustojen optimointia koskeviin kysymyksiin.

Esitä kysymys