Olen kerännyt tälle sivulle työkaluja, joiden avulla voit suunnitella, toteuttaa ja seurata erilaisia sivustojen optimointiin liittyviä töitä.
Miten helppoa sivuja on käyttää mobiililaitteella? Se selviää mobiilisoveltuvuustestillä. Tieto on tärkeä maailmassa, jossa käyttäjät selailevat verkkoa eniten kännyköillä ja jossa myös Google on alkanut katsella ja arvioida sivuja ensisijaisesti mobiilikäyttäjän näkökulmasta mobile-first indexing -toimintatapansa myötä.
Ovatko sivusi saavutettavat? WAVE on työkalu, joka testaa sivun tavallisimpien saavutettavuusongelmien kuten vaikealukuisen tekstin ja pienten kontrastierojen varalta. Kun palvelu on saavutettava, se on kaikkien käytettävissä. Se ei aiheuta ongelmia henkilöille, joilla on esimerkiksi näkövamma, lukivaikeus tai muistihäiriö ja sitä voi käyttää myös hankalissa olosuhteissa, kuten kännykällä ulkona kirkkaassa auringonvalossa. Julkisen sektorin toimijat ovat digipalvelulain perusteella velvollisia toteuttamaan sivunsa saavutettavuusvaatimusten mukaisina.
Web Accessibility Evaluation Tool WAVE
WebAIM Contrast Checker kertoo päävärin ja tausvärin välisen kontrastisuhteen. Normaalikokoisen tekstin ja sen taustavärin kontrastisuhteen tavoite on vähintään 4.5 : 1, suurikokoisen tekstin vähintään 3 : 1.
Miten nopeasti sivun eri osat latautuvat ja mitkä ovat latautumisajan pullonkaulat? PageSpeed Insights analysoi verkkosivun latautumista ja antaa ehdotuksia löytämiensä ongelmakohtien ratkaisemiseksi. Analyysinsä lisäksi työkalu käyttää johtopäätösten tekemiseen myös Chrome-selaimen Googlelle lähettämiä tietoja sivun suorituskyvystä todellisilla käyttäjillä.
Millaisen arvosanan sivusto saa suorituskyvyn (mukaanlukien uudet webin vitaaliarvot), parhaiden käytäntöjen, hakukoneoptimoinnin ja saavutettavuuden osalta?
Web.dev mittaa webin vitaaliarvot (Core Web Vitals), jotka ovat numeraalinen arvio siitä, millaisen käyttökokemuksen sivu tarjoaa.
Webin vitaaliarvot kuvaavat sivujen käyttäjäkokemuksen niitä puolia, joita Google pitää tärkeimpinä.
Niihin kuuluvat sivuston nopeutta arvuuttavat Largest Contentful Paint (LCP)
ja First Input Delay (FID) ja sivun visuaaliseen vakauteen liittyvä
Cumulative Layout Shift (CLS). Kaksi ensimmäistä mittaavat odotusaikoja,
jotka käyttäjä kokee sivuja käyttäessään.
Kolmas eli Cumulative Layout Shift mittaa sitä, paljonko sivu "hyppii" tai sen pituus vaihtelee elinkaarensa
aikana esimerkiksi siitä syystä, että sivulle keskelle ladataan lisää mainoksia tai muuta sisältöä
vielä sen jälkeen kun käyttäjä on jo voinut alkaa olla vuorovaikutuksessa sen kanssa.
Myös Pingdom analysoi sivun eri osien latautumisnopeutta, mutta sen avulla on mahdollista testata miten latausajat vaihtelevat kun sivustoa käytetään eri puolilta maailmaa. Pingdomin testissä voit määritellä paikan, josta testi suoritetaan ja varsinkin kansainvälistä yleisöä tavoitteleville sivuille tämä tarjoaa arvokasta lisätietoa.
Vastaavia työkaluja ovat myös alan konkari Webpagetest.org ja osittain maksullinen GTMetrix.
Siteliner on työkalu, joka analysoi verkkosivuston ja palauttaa raportin, joka sisältää muun muassa sivukartan, rikkinäiset linkit ja päällekkäisen sisällön. Työkalu on erityisen hyödyllinen sellaisten sivujen löytämisessä, jotka voitaisiin yhdistää yhdeksi sivuksi verkkosivuston toimivuuden hakukoneissa parantamiseksi.
Screaming Frog SEO Spider on Windows-sovellus, joka kerää sivustolta tietoja hakukoneoptimoinnin tueksi, kuten mitä otsikoita on käytetty, ovatko meta-tiedot tarkoituksenmukaisia, tehdäänkö haitallisia edelleenohjauksia, onko kuvien alt-tagit määritelty, jne. Ohjelman keräämien tietojen pohjalta osaava hakukoneoptimoija pystyy muodostamaan näkemyksen sivuston tilanteesta ja antamaan ehdotuksia siitä, missä kohdin sivustolla on eniten kehitettävää. Läpikäytävien sivujen määrä on ilmaisversiossa rajattu 500:n sivuun.
Verkkosivut voivat auttaa hakukoneita ymmärtämään niillä olevaa sisältöä paremmin ns. strukturoidun datan avulla. Strukturoitua dataa käyttämällä voi myös saada sivunsa näkymään hakutuloksissa ns. rikastetuttuna (rich snippets), mikä tarkoittaa että hakutuloksen ohessa voi näkyvä esim. tähdet annettujen tuotearvioiden merkkinä tai usein kysyttyjä kysymyksiä. Rich-tulosten testi on Googlen työkalu, jolla voit esikatsella strukturoidun datan esitystapaa Googlessa ja varmistaa, että sitä käytetään sivulla oikein.
Search Console on Googlen oma ilmainen palvelu verkkosivustojen ylläpitäjille. Täältä näet tietoja, jotka Analyticsistä jäävät puuttumaan, kuten millä hakusanoilla sivustosi saa liikennettä Googlesta, mikä on sivujesi sijoitus hakutuloksisssa ja miten paljon hakuja milläkin hakusanalla on tehty. Tiedot saa myös graafiksi, jolloin voit katsoa miten arvot ovat muuttuneet ajan kuluessa tai voit vertailla ajanjaksoa johonkin toiseen ajanjaksoon. Search Consolen kautta näet myös mahdolliset ongelmat, joita Googlella voi olla sivustosi indeksoinnissa, tietoa linkittävistä muista sivustoista, sivujesi käyttäjäystävllisyydestä (vitaaliarvot ja mobiiliyhteensopivuus), manuaalisista toimenpiteistä ja voit myös lähettää tätä kautta sivukartan, joka nopeuttaa tiedon välittymistä Googlelle koskien muutoksia sivuillasi.
Bing Webmaster Toolbox on vastaava palvelu kuin Google Search Console, mutta Bing-hakukoneen näkökulmasta.
Arvioi domainin linkkiprofiilin vahvuuden (Domain Rating, DR) ja kertoo linkkien ja linkittävien domainien määrän. Maksullisen työkalun ilmainen versio listaa 100 tärkeintä linkkittävää sivua, 5 suosituinta ankkuritekstiä ja domainin 5 linkitetyintä sivua. Auttaa löytämään linkkimahdollisuuksia omille sivuille ja arvioimaan domainin päihittämisen vaikeutta hakukoneissa.
Arvioi domainin linkkiprofiilin vahvuuden (Domain Authority) ja kertoo linkkien, linkittävien domainien ja arvioidun kuukasittaisen kävijöiden määrän. Näyttää myös graafina linkkien määrän kehityksen ja saatujen ja menetettyjen linkkien määrän ajan mittaan. Kertoo linkittävien domainien domain authorityn jakauman, suosituimmat ankkuritekstit ja 100 vahvinta linkittävää sivua. Maksullisen työkalun ilmaisversiolla voi tehdä enintään kolme hakua päivässä.
Semrushilla on mahdollista tehdä ilmaiseksi 10 kyselyä kuukaudessa. Edellyttää rekisteröitymistä.
Myös Mozilla voi tehdä ilmaisia kyselyjä 10 kertaa kuukaudessa. Edellyttää rekisteröitymistä.
Google Adsin avainsanojen suunnittelija
Kun Googlen hakukoneeseen kirjoittaa hakutermiä, Google ehdottaa jo tässä vaiheessa hakua täydentäviä pitkän hännän hakuja, jotka voivat itsessään jo olla hyvä hakutermikandidaatteja. Hakutulossivulla näytetään aika ajoin "Ihmiset kysyvät myös" -lista ja ja lähes aina alalaidassa näytetään "Aiheeseen liittyvät haut" -lista, joista saa lisää ideoita.
Kohdistamalla haut pelkästään esimerkiksi Wikipediaan, Reddittiin, Quoaraan, tms. saat ideoita aiheista ja kysymyksistä, joita ihmiset esittävät aiheesta. Näistä voi saada hyviä ideoita tavoiteltaviksi hakusanoiksi tai sisällön aiheiksi. Haku kohdistetaan tietylle sivulle lisäämällä Googlen hakukenttään site:example.com -tyyppinen määre, esim. site:quora.com tai site:reddit.com.
Erityisesti verkkokauppojen ja muun ecommercen hakusanatutkimukseen. Antaa pitkän hännän hakutermejä tuotteille ja palveluille perustuen Amazonin hyväksi havaittuihin hakutermeihin.
Amazon
Keywordtool.io / Amazon
Verkkokauppojen ja muun ecommercen hakusanatutkimukseen. Haun ennakointi antaa harkinnan arvoisia pitkän hännän hakutermejä tuotteille ja palveluille.
Annie Cushingin työkalulistalla on satoja seo- ja markkinointityökaluja.