Kuvituskuva työkalusta
Kotisivuklinikka.fi » Vastauksia

Työkalut verkkokauppojen ja -sivujen optimointiin

Olen kerännyt tälle sivulle työkaluja, joiden avulla voit suunnitella, toteuttaa ja seurata erilaisia sivustojen optimointiin liittyviä töitä.

Käytettävyys ja saavutettavuus

Mobiilisoveltuvuustesti

Miten helppoa sivuja on käyttää mobiililaitteella? Se selviää mobiilisoveltuvuustestillä. Tieto on tärkeä maailmassa, jossa käyttäjät selailevat verkkoa eniten kännyköillä ja jossa myös Google on alkanut katsella ja arvioida sivuja ensisijaisesti mobiilikäyttäjän näkökulmasta mobile-first indexing -toimintatapansa myötä.

Mobiilisoveltuvuustesti

Web Accessibility Evaluation Tool WAVE

Ovatko sivusi saavutettavat? WAVE on työkalu, joka testaa sivun tavallisimpien saavutettavuusongelmien kuten vaikealukuisen tekstin ja pienten kontrastierojen varalta. Kun palvelu on saavutettava, se on kaikkien käytettävissä. Se ei aiheuta ongelmia henkilöille, joilla on esimerkiksi näkövamma, lukivaikeus tai muistihäiriö ja sitä voi käyttää myös hankalissa olosuhteissa, kuten kännykällä ulkona kirkkaassa auringonvalossa. Julkisen sektorin toimijat ovat digipalvelulain perusteella velvollisia toteuttamaan sivunsa saavutettavuusvaatimusten mukaisina.

Web Accessibility Evaluation Tool WAVE

WebAIM Contrast Checker

WebAIM Contrast Checker kertoo päävärin ja tausvärin välisen kontrastisuhteen. Normaalikokoisen tekstin ja sen taustavärin kontrastisuhteen tavoite on vähintään 4.5 : 1, suurikokoisen tekstin vähintään 3 : 1.

WebAIM Contrast Checker

Sivujen suorituskyvyn ja nopeuden mittaaminen

PageSpeed Insights

Miten nopeasti sivun eri osat latautuvat ja mitkä ovat latautumisajan pullonkaulat? PageSpeed Insights analysoi verkkosivun latautumista ja antaa ehdotuksia löytämiensä ongelmakohtien ratkaisemiseksi. Analyysinsä lisäksi työkalu käyttää johtopäätösten tekemiseen myös Chrome-selaimen Googlelle lähettämiä tietoja sivun suorituskyvystä todellisilla käyttäjillä.

PageSpeed Insights -testi

Web.dev / Measure

Millaisen arvosanan sivusto saa suorituskyvyn (mukaanlukien uudet webin vitaaliarvot), parhaiden käytäntöjen, hakukoneoptimoinnin ja saavutettavuuden osalta?

Web.dev mittaa webin vitaaliarvot (Core Web Vitals), jotka ovat numeraalinen arvio siitä, millaisen käyttökokemuksen sivu tarjoaa. Webin vitaaliarvot kuvaavat sivujen käyttäjäkokemuksen niitä puolia, joita Google pitää tärkeimpinä.
Niihin kuuluvat sivuston nopeutta arvuuttavat Largest Contentful Paint (LCP) ja First Input Delay (FID) ja sivun visuaaliseen vakauteen liittyvä Cumulative Layout Shift (CLS). Kaksi ensimmäistä mittaavat odotusaikoja, jotka käyttäjä kokee sivuja käyttäessään.
Kolmas eli Cumulative Layout Shift mittaa sitä, paljonko sivu "hyppii" tai sen pituus vaihtelee elinkaarensa aikana esimerkiksi siitä syystä, että sivulle keskelle ladataan lisää mainoksia tai muuta sisältöä vielä sen jälkeen kun käyttäjä on jo voinut alkaa olla vuorovaikutuksessa sen kanssa.

Web.dev / Measure -testi

Pingdom Website Speed Test

Myös Pingdom analysoi sivun eri osien latautumisnopeutta, mutta sen avulla on mahdollista testata miten latausajat vaihtelevat kun sivustoa käytetään eri puolilta maailmaa. Pingdomin testissä voit määritellä paikan, josta testi suoritetaan ja varsinkin kansainvälistä yleisöä tavoitteleville sivuille tämä tarjoaa arvokasta lisätietoa.

Pingdom Website Speed Test

Vastaavia työkaluja ovat myös alan konkari Webpagetest.org ja osittain maksullinen GTMetrix.

Ongelmien paikallistaminen sivuilta ja sivuston auditiointi

Päällekkäisen duplikaattisisällön paikallistaminen

Siteliner on työkalu, joka analysoi verkkosivuston ja palauttaa raportin, joka sisältää muun muassa sivukartan, rikkinäiset linkit ja päällekkäisen sisällön. Työkalu on erityisen hyödyllinen sellaisten sivujen löytämisessä, jotka voitaisiin yhdistää yhdeksi sivuksi verkkosivuston toimivuuden hakukoneissa parantamiseksi.

Siteliner

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog SEO Spider on Windows-sovellus, joka kerää sivustolta tietoja hakukoneoptimoinnin tueksi, kuten mitä otsikoita on käytetty, ovatko meta-tiedot tarkoituksenmukaisia, tehdäänkö haitallisia edelleenohjauksia, onko kuvien alt-tagit määritelty, jne. Ohjelman keräämien tietojen pohjalta osaava hakukoneoptimoija pystyy muodostamaan näkemyksen sivuston tilanteesta ja antamaan ehdotuksia siitä, missä kohdin sivustolla on eniten kehitettävää. Läpikäytävien sivujen määrä on ilmaisversiossa rajattu 500:n sivuun.

Screaming Frog SEO Spider

Rich-tulosten testi

Verkkosivut voivat auttaa hakukoneita ymmärtämään niillä olevaa sisältöä paremmin ns. strukturoidun datan avulla. Strukturoitua dataa käyttämällä voi myös saada sivunsa näkymään hakutuloksissa ns. rikastetuttuna (rich snippets), mikä tarkoittaa että hakutuloksen ohessa voi näkyvä esim. tähdet annettujen tuotearvioiden merkkinä tai usein kysyttyjä kysymyksiä. Rich-tulosten testi on Googlen työkalu, jolla voit esikatsella strukturoidun datan esitystapaa Googlessa ja varmistaa, että sitä käytetään sivulla oikein.

Rich-tulosten testi

Hakukonenäkyvyyden seuraaminen

Google Search Console

Search Console on Googlen oma ilmainen palvelu verkkosivustojen ylläpitäjille. Täältä näet tietoja, jotka Analyticsistä jäävät puuttumaan, kuten millä hakusanoilla sivustosi saa liikennettä Googlesta, mikä on sivujesi sijoitus hakutuloksisssa ja miten paljon hakuja milläkin hakusanalla on tehty. Tiedot saa myös graafiksi, jolloin voit katsoa miten arvot ovat muuttuneet ajan kuluessa tai voit vertailla ajanjaksoa johonkin toiseen ajanjaksoon. Search Consolen kautta näet myös mahdolliset ongelmat, joita Googlella voi olla sivustosi indeksoinnissa, tietoa linkittävistä muista sivustoista, sivujesi käyttäjäystävllisyydestä (vitaaliarvot ja mobiiliyhteensopivuus), manuaalisista toimenpiteistä ja voit myös lähettää tätä kautta sivukartan, joka nopeuttaa tiedon välittymistä Googlelle koskien muutoksia sivuillasi.

Google Search Console

Bing Webmaster Toolbox

Bing Webmaster Toolbox on vastaava palvelu kuin Google Search Console, mutta Bing-hakukoneen näkökulmasta.

Bing Webmaster Toolbox

Linkkiprofiilin arviointi ja linkkien rakentaminen

ahrefs

Arvioi domainin linkkiprofiilin vahvuuden (Domain Rating, DR) ja kertoo linkkien ja linkittävien domainien määrän. Maksullisen työkalun ilmainen versio listaa 100 tärkeintä linkkittävää sivua, 5 suosituinta ankkuritekstiä ja domainin 5 linkitetyintä sivua. Auttaa löytämään linkkimahdollisuuksia omille sivuille ja arvioimaan domainin päihittämisen vaikeutta hakukoneissa.

ahrefs.com / Backlink Checker

neilpatel.com / Backlinks

Arvioi domainin linkkiprofiilin vahvuuden (Domain Authority) ja kertoo linkkien, linkittävien domainien ja arvioidun kuukasittaisen kävijöiden määrän. Näyttää myös graafina linkkien määrän kehityksen ja saatujen ja menetettyjen linkkien määrän ajan mittaan. Kertoo linkittävien domainien domain authorityn jakauman, suosituimmat ankkuritekstit ja 100 vahvinta linkittävää sivua. Maksullisen työkalun ilmaisversiolla voi tehdä enintään kolme hakua päivässä.

neilpatel.com / Backlinks

Semrush.com / Backlinks

Semrushilla on mahdollista tehdä ilmaiseksi 10 kyselyä kuukaudessa. Edellyttää rekisteröitymistä.

Semrush.com / Backlinks

Moz.com / Link Explorer

Myös Mozilla voi tehdä ilmaisia kyselyjä 10 kertaa kuukaudessa. Edellyttää rekisteröitymistä.

Moz.com / Link Explorer

Avainsanatutkimus

Google Adsin avainsanojen suunnittelija

Google Adsin avainsanojen suunnittelija

Keywordtool.io

Keywordtool.io

Übersuggest

Übersuggest/

Answer the Public

Answer the Public

Googlen hakukone

Haun ennakointi, "Ihmiset kysyvät myös" ja "Aiheeseen liittyvät haut"

Kun Googlen hakukoneeseen kirjoittaa hakutermiä, Google ehdottaa jo tässä vaiheessa hakua täydentäviä pitkän hännän hakuja, jotka voivat itsessään jo olla hyvä hakutermikandidaatteja. Hakutulossivulla näytetään aika ajoin "Ihmiset kysyvät myös" -lista ja ja lähes aina alalaidassa näytetään "Aiheeseen liittyvät haut" -lista, joista saa lisää ideoita.

Sivustokohtaiset haut

Kohdistamalla haut pelkästään esimerkiksi Wikipediaan, Reddittiin, Quoaraan, tms. saat ideoita aiheista ja kysymyksistä, joita ihmiset esittävät aiheesta. Näistä voi saada hyviä ideoita tavoiteltaviksi hakusanoiksi tai sisällön aiheiksi. Haku kohdistetaan tietylle sivulle lisäämällä Googlen hakukenttään site:example.com -tyyppinen määre, esim. site:quora.com tai site:reddit.com.

Google.fi

Amazon

Erityisesti verkkokauppojen ja muun ecommercen hakusanatutkimukseen. Antaa pitkän hännän hakutermejä tuotteille ja palveluille perustuen Amazonin hyväksi havaittuihin hakutermeihin.

Amazon
Keywordtool.io / Amazon

Google Shopping

Verkkokauppojen ja muun ecommercen hakusanatutkimukseen. Haun ennakointi antaa harkinnan arvoisia pitkän hännän hakutermejä tuotteille ja palveluille.

Google / Shopping

Kaikki muut: Annie Cushing's must have tools

Annie Cushingin työkalulistalla on satoja seo- ja markkinointityökaluja.